icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience
Werken bij Triamfloat Onderwijs
Blog 29/07/2021

De eerste 4 maanden als TriamFloat Onderwijs consultant….

TriamFloat

Vanuit mijn home-office heb ik nog steeds hetzelfde uitzicht, geniet ik nog iedere dag van dezelfde koffie en erger ik me nog iedere dag aan het feit dat het bureau net te klein is. Toch is er weldegelijk iets veranderd. Ik ben Learning & Development consultant bij TriamFloat geworden. Vanaf 1 april ben ik vanuit mijn home-office in een aangename rollercoaster van nieuwe collega’s, uitdagende opdrachten, intervisies en ‘Meet & eat’s’ beland.

TriamFloat
Merijn Ritmeester /
ONDERWIJS CONSULTANT

Cijfers

Na 118 dagen in dienst is het tijd om de balans op te maken. De afgelopen maanden heb ik de statistieken bijgehouden die nu inzicht geven in mijn enerverende start.

De eerste maand startte direct met 2 dagen per week bij Hogeschool IPABO, daar heb ik de toetscommissie ondersteund en mogen meedenken over het toetsbeleid. Vanaf mei kwamen daar opdrachten voor Avans en het Horizon College bij. Nu, ten tijde van schrijven staat de teller op 62 dagen en 496 uur als Learning & Development consultant.

Toch was het niet voor iedereen gelijk duidelijk wat ik nu precies deed. 7 keer heb ik aan vrienden moeten uitleggen wat een Learning en Development consultant eigenlijk doet. Om eerlijk te zijn, heb ik dat mezelf in het begin ook een keer of 5 afgevraagd. Het leuke is dat dit werk per opdracht enorm verschilt. Zo ben ik de ene dag projectleider bij een complexe onderwijskundige veranderopdracht en de dag erna adviseer ik docenten over Blended Learning oplossingen voor hun lessen.

2 keer intervisie, 2 keer een ‘Meet & Eat’ en 2 keer een Master aan het woord. Tot nu toe zijn er bijna iedere week bijeenkomsten geweest om kennis te delen, te sparren of om gezellig samen te zijn. Van tevoren had ik niet verwacht dat je op afstand zo hecht kunt zijn. Iedereen zit dan wel bij andere opdrachtgevers, maar samen vorm je een team. Niet zomaar een team trouwens, maar een team van maar liefst 91 nieuwe collega’s! Helaas heb ik nog niet iedereen persoonlijk gesproken maar in de eerste weken heeft mijn koffiemachine overuren gedraaid.

Sinds april heb ik 66 kennismakingskoffie’s gedronken met nieuwe collega’s bij TriamFloat en 32 kennismakingskoffie ’s bij opdrachtgevers. Deze cafeïne overload heeft mij geleerd dat dé consultant niet bestaat, maar dé TriamFloater wel. Als gemene deler heb ik ontdekt dat dit enthousiaste onderwijskundigen zijn met een scherpe blik op de inhoud. Alle nieuwe collega’s gaven mij een warm welkom. Daarbij belandde ik direct in enthousiaste discussies over de inhoud. Ik heb altijd al een mening gehad over blended learning, programmatisch toetsen en andere onderwijskundige principes. Maar nu heb ik ineens 91 mensen om me heen die daar ook een mening over hebben en die niet onder stoelen of banken steken. Dat is een omgeving waar ik blij van word en waarin ik word uitgedaagd het beste uit mijzelf te halen.

Sparren

Als iemand mij van tevoren had gezegd dat er zoveel bijeenkomsten waren geweest om kennis te delen en te sparren dan had ik het nut daarvan in twijfel getrokken. Het leuke aan deze bijeenkomsten is echter dat iedereen dezelfde passie deelt; onderwijs. Mijn eerste pittige discussie ging over de nut en noodzaak van programmatisch toetsen. Is het namelijk niet zo dat veel opleidingen nu al moeite hebben om een gestructureerd en valide toetsprogramma te maken? Een goede vraag die op verschillende manieren beantwoord kan worden, maar afhankelijk is van het soort opleiding en de vraag of het onderwijs ernaar ingericht wordt. Daarna volgden geanimeerde gesprekken over de vraag:

  • Of blended learning het klassikale onderwijs zal vervangen?
  • Of de strategische positie van leren en ontwikkelen in non-profit verschilt van die in profit organisaties (op basis van het PPL-model)?
  • Wat is het nu van Microcredentialing?
  • Wat er verandert voor de rol van de examencommissie bij leerwegonafhankelijk toetsen en het werken met leeruitkomsten?
  • Of wat de positie van een Associate degree zou  moeten zijn t.o.v. een Bachelor? Is het de eerste twee jaar of zijn er wezenlijke verschillen?

Oké… wellicht laat ik mij gaan, maar dit zijn de thema’s waar ik warm van draai. Dit zijn dus de thema’s waar een consultant zich mee bezig houdt. Het begin was voor mij spannend, maar het zijn precies deze discussies met onderwijskundig experts, die mij ervan hebben overtuigd de juiste stap naar TriamFloat te hebben gemaakt.

Heeft jouw organisatie vragen over bestaande onderwerpen? Of wil je meer leren over bovenstaande onderwerpen? Gaat jouw hart sneller van gaat kloppen van een goede discussie over deze thema’s? Klop eens aan voor een kop (digitale) koffie en een goed gesprek over onderwijs. Er is immers niets zo leuk dan jezelf te ontwikkelen op het gebied van leren en leren over het gebied van ontwikkelen!

Overzicht blogs
TriamFloat
Merijn Ritmeester /
ONDERWIJS CONSULTANT

Benieuwd wat de consultants van TriamFloat Onderwijs voor jouw onderwijsinstelling kunnen betekenen?